رجبی: خوب شد با تیم اصلی افغانستان را بردیم

رضا رجبی، کارشناس فوتبال ایران معتقد است حضور بازیکنان اصلی تیم ملی در دیدار برابر افغانستان اتفاق مثبتی بوده است.

رضا رجبی در خصوص پیروزی شش بر یک تیم ملی ایران برابر افغانستان در تورنمنت کافا به خبرنگار ما گفت: آقای قلعه‌نویی از این بازی به خوبی به عنوان یک بازی تدارکاتی استفاده کرد و نفرات کامل خودش را در ترکیب قرار داد؛ ما بازی‌های تدارکاتی زیادی نداریم و این مسابقه این حسن را داشته بازیکنان اصلی بتوانند در کنار یکدیگر بازی کنند. نکته مهم اینکه بازیکنان هم با تمام توان و انگیزه بازی کردند و برایشان تفاوتی نداشت که حریف‌شان، افغانستان است. از نظر نتیجه هم ۶ گل بسیار خوب بود اما دریافت گل از افغانستان اتفاق خوبی نبود؛ در هر صورت فوتبال است و پیش می‌آید. من فکر می‌کنم هدف آقای قلعه‌نویی این است که نفرات اصلی را در کنار هم بگذارند که این تیم در جام ملت‌ها به مشکل نخورد.

او سپس با تمجید از عملکرد هجومی تیم ملی ایران گفت: بخش حمله تیم ملی که حول محور آزمون و طارمی و جهانبخش است، می‌تواند نقطه قوت تیم ملی باشد اما این مثل یک شمشیر دو لبه است و اگر تیم‌های مقابل بتوانند این بازیکنان را خنثی کنند، ما باید یک پلن دوم هم داشته باشیم و تیم‌مان مبتنی به آزمون و طارمی نباشد. این موضوع نقطه قوت تیم ملی بود اما در آینده می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل شود و اگر حریفان بتوانند خنثی کنند، به مشکل می‌خوریم. طراحی تمرین ما باید طوری باشد که فقط به بازیکن متکی نباشیم و استراتژی‌های دیگری هم داشته باشیم.

رجبی در خصوص نقطه ضعف ملی‌پوشان در دیدار روز گذشته بیان کرد: افغانستان فشار زیادی وارد نکرد اما اگر خاطرتان باشد ما در جام جهانی هم از ناحیه پشت دفاع چپ مشکل داشتیم و دیروز هم مدام این اتفاق تکرار شد. من به آقای قلعه‌نویی پیشنهاد می‌دهم که از حاج‌صفی در یک خط جلوتر استفاده کند؛ او ارسال‌های خوبی دارد اما در جام جهانی نشان داد یک مدافع نیست. مدافع باید چسبندگی، کنترل و فشار روی حریف را در ذات فوتبال خود داشته باشد اما حاج‌صفی چنین بازیکنی نیست و ما حتی دیروز هم دیدیم که افغانستان چند بار از پشت دفاع چپ ما وارد کرد. البته من این را نقطه ضعف نمی‌دانم و تنها به عنوان پیشنهاد مطرح کردم.

وی در خصوص ورود مهدی ترابی به زمین به جای احسان حاج‌صفی در نیمه دوم گفت: تیم ملی ایران هم پتانسیل بازی با سه دفاع را دارد که حاج‌صفی و ترابی در سمت چپ و رامین رضاییان در سمت راست در یک خط جلوتر بازی کنند و هم پتانسیل بازی با چهار دفاع را داریم اما فکر می‌کنم حضور ترابی در دفاع چپ در بازی دیروز یک تعویض سمبولیک بوده و اینطور نیست که ترابی بخواهد در دفاع چپ بازی کند.

رجبی در واکنش به اینکه برخی از کارشناسان بر خلاف او معتقد بودند تیم ملی نباید با بازیکنان اصلی خود در کافا حاضر شود، عنوان کرد: من این انتقادات را نمی‌پذیرم. مگر ما تا جام ملت‌های آسیا چند بازی داریم؟ تیم ملی زمان کمی دارد و این صحبت‌ها برای زمانی است که امکانات خوبی وجود داشته باشد و بازی‌های زیادی در‌ برنامه داشته باشیم. در این صورت می‌توانیم تقسیم کنیم و بازیکنان پشتوانه راهی مسابقات شوند اما الان شرایط متفاوت است و اگر این بازیکنان در چنین مسابقاتی در کنار هم بازی نکنند، چه زمانی بازی کنند؟ مگر ما پیش از جام ملت‌های آسیا چند بازی تدارکاتی داریم؟ کسانی که انتقاد می‌کنند، یک بحث کلی را در نظر می‌گیرند اما نظر من این نیست. تیم ملی در حال حاضر پوست‌اندازی کرده و نوع نگرش و فلسفه آقای قلعه‌نویی و کی‌روش متفاوت است و حالا برای اینکه فلسفه سرمربی جدید در تیم ملی جا بیفتد، باید همه بازیکنان حضور داشته باشند.

او درباره شرکت در تورنمنت کافا بیان کرد: از نظر اردویی و هم‌اندیشی و هماهنگی بد نیست اما اگر‌ می‌توانستیم با تیم‌های بهتری بازی کنیم که فشار بیشتری به تیم بیاید و بهتر تیم را بسنجیم بهتر بود. در هر صورت این تورنمنت هم حسن‌های خودش را دارد؛ بچه‌ها در کنار یکدیگر حضور دارند و بازیکنان جدید و بازیکنان قدیمی با یکدیگر آشنا می‌شوند.

کارشناس فوتبال ایران در پایان درباره انتقاداتی که به برگزاری مینی کمپ تیم ملی می‌شد، گفت: من متوجه نمی‌شوم که دلیل این انتقادات چیست؟ هر مربی‌ای برنامه‌ریزی خودش را دارد و آقای قلعه‌نویی هم برنامه محور هستند. مینی کمپ هم بخشی از برنامه سرمربی تیم ملی پیش از اعزام به کافا بود. در هر صورت لیگ ما دیده شد و برخی از بازیکنانی که در لیگ خوب بودند، دعوت شدند و این موضوع یکی از حسن‌های مینی کمپ است. زمانی که آقای کی‌روش به لیگ پشت می‌کرد، برخی انتقاد می‌کردند و حالا که آقای قلعه‌نویی به لیگ توجه دارد، باز هم انتقاد می‌کنند. چه ایرادی دارد که بازیکنان دعوت و ارزیابی شوند؟ این اتفاق حتی یک انگیزه مضاعف برای بازیکنان لیگ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا